سلام
توی پست نوسانگیریِ قبلی ویژگی های یک فرد نوسانگیر رو باهم مرور کردیم , امروز و فردا(ها) می خوایم درباره ی سهام خوش نوسان یه گپی بزنیم, بریم و وقت تلف نکنیم.
1- شناوری معقول
این مهمه که سهم شناوریش بین 10 تا 40 درصد باشه , کم تر از 10 یعنی زور دست سهامدار عمده است و بیشتر از 40 هم احتمالا سهم هدفگذاری ضعیف تری داره(به خاطر پراکنده بودن سهام های شرکت دست افراد مختلف )
2- حجم معاملات معقول
مراقب نسبت حجمی که دارید معامله می کنید به حجمی که به طور میانگین در سهم معامله می شه باشید, چون یه وقت توی اون نماد گیر می کنید و بیرون اومدنتون داستان می شه , به طور کلی اگر فرمول زیر توی معامله تون صادق بود می تونید از این بابت نگران نباشید.
30 * پول نوسانگیری شما < قیمت پایانی روز * حجم میانگین ماهانه
3- حجم مبنای مناسب
بررسی کنید ببینید سهم موردنظرتون توانایی پرکردن حجم مبنا رو داره یا نه.
4-بنیاد سهم و خبرهای بنیادی
از اون جایی که ما میخوایم بخریم و بعد از یه نوسان بفروشیم , بنیاد سهم برامون مهم نیست , اما خبرهای بنیادی خیلی برامون اهمیت دارن , خبرهایی که روی کدال میان و یا شایعه ها (حتی اگر غلط باشن) می تونن نوسان های خوبی به ما بدن , جالبه که دیروز یه بنده خدایی اومد یه برگه جعلی درست کرد که طبق اون تصویب شده بود فلان محصول تولیدی فلان گروه مجوز افزایش قیمت فلان درصدی گرفته, و قیمت سهم های اون گروه موشکانه(به سان موشک) رفت بالا, اما امروز که کذب بودن اون خبر برای همه مشخص شده , سهام های اون گروه اکثرا ریختن ( البته احتمالا کاهش قیمت دلار هم بی تاثیر نبوده), به طور کلی یه جمله ی معروف هست که می گه با شایعه بخر با خبر بفروش , مثلا اگر شایعه , شایعه مثبت باشه و سهم بره بالا , که دیگه خبر تاییدم بشه سهم رشدش رو کرده به خاطر اون خبر, اگرم تکذیب بشه که سهم می ریزه !
5- توجه به بزرگ نبودن سهم
راستش سهم های بزرگ غالبا سخت تر نوسان می دن به خاطر اینکه کلا نوسان انداختن توشون پول بیشتری می خواد( و این , کار رو برای بازیگردان سخت می کنه).
6- توجه به بازیگردان داشتن سهم
بازیگردان میاد سهم رو توی کف می خره و تا وقتی که به اندازه ی کافی خرید نکرده به سهم اجازه رشد نمی ده , اینکه چه طور بتونیم وجود بازیگردان رو تشخیص بدیم برمی گرده به مهارت تابلوخوانی مون که انشالله در آینده بهش می رسیم اما مثلا یکی از نشانه هاش اینه که نزدیک به مقاومت ها خبرهای خوب رو شایعه می کنه و نزدیک به حمایت ها خبرهای بد رو.
6 تا از ویژگی های سهام خوش نوسان رو با هم مرور کردیم , به طور کلی یادتون باشه یا ما انقدر پولداریم (که الان نیستیم ولی انشالله می شیم) که می تونیم خودمون موج نوسان رو توی سهم ایجاد کنیم یا انقدر پولدار نیستیم و باید سعی کنیم سوار بر موج تشکیل شده بشیم و از اون کسب سود کنیم.
پر سود باشید و خوشبخت !